Praca magisterska – pomoc w pisaniu
Prace tego typu mogą obejmować tematykę podobną do pracy licencjackiej, jednak poszczególne problemy badawcze dotyczą tu już kwestii bardziej złożonych, co wymaga odpowiednio rozbudowanych, specjalistycznych lektur i przemyśleń. Prócz stosunkowo rozbudowanej części teoretycznej, zawierają one z reguły także część empiryczną (sprawozdanie z badania własnego). Dotyczy ona zwykle wybranego wycinka w ramach ogólnej problematyki pracy i oczywiście implikuje opracowanie i przeprowadzenie własnego badania empirycznego, zazwyczaj o niewysokim stopniu złożoności i na niewielką skalę. Niemniej, przy sporym zaangażowaniu młodego badacza, prace te nierzadko zyskują wyraźny walor twórczy, a praktycznie w każdym wypadku stanowią dla swych autorów cenne doświadczenie, jeśli chodzi o samodzielną, całościową refleksję w danym zakresie.
Podkreślmy jeszcze, że przygotowanie pracy magisterskiej bardzo często okazuje się też wyjątkowo efektywnym (bo skontekstualizowanym tematycznie i osobiście przeżytym) wprowadzeniem do dyskursu naukowego.
Praca magisterska – wytyczne
Praca magisterska liczy zazwyczaj ok. 50-70 stron i składa się ze wstępu, 3-5 rozdziałów, podsumowania, bibliografii i ewentualnie załączników (aneksów). Wstęp jest ważnym elementem pracy, ponieważ w nim właśnie powinien znajdować się ogólny zarys problemu badawczego, sformułowanie celu pracy dla części teoretycznej, a także pytania badawcze dla części empirycznej, wraz z określeniem wybranego typu badania, metody i technik gromadzenia danych.
W części teoretycznej (zwykle są to jeden lub dwa pierwsze rozdziały) magistrant powinien wykazać się znajomością literatury naukowej z wybranego obszaru glottodydaktyki oraz umiejętnością krytycznej analizy wyników innych badań w zakresie tytułowego problemu. Należy przy tym pamiętać o ukierunkowaniu swych refleksji i komentarzy na badanie własne. Opracowując rozdziały teoretyczne magistrant powinien szczególnie zadbać o ich klarowność i spójność. Poszczególne części rozdziałów powinny być ze sobą powiązane wywodem autorskim – myślą przewodnią, którą stara się możliwie precyzyjnie i wnikliwie uchwycić tytułowy problem i pytania badawcze.
Rozdział empiryczny pracy przyjmie formę szczegółowego sprawozdania z badania – autor charakteryzuje tu grupę badaną, przedstawia przebieg badania, omawia szczegółowo typ, metodę badawczą i charakteryzuje narzędzia badawcze, których wzory powinny obowiązkowo znaleźć się w aneksach do pracy. Następnie przechodzi do prezentacji uzyskanych danych, koncentrując się dalej na ich analizie, wykorzystując wszystkie niezbędne techniki.
Praca magisterska – podsumowanie
Jeśli magistrant zdecydował się na przeprowadzenie badania o charakterze ilościowym, bo tak wynikło z postawionego problemu badawczego, szczegółowe obliczenia statystyczne nie muszą zostać umieszczone w tekście pracy, ale powinny znaleźć się w aneksach. Istotne jest tutaj przedstawienie obliczeń końcowych, które wykazują istnienie (lub nie) spodziewanych zależności.
Można, oczywiście, prezentację taką urozmaicić tabelami, wykresami lub schematami. Jeśli magistrant przeprowadzał badanie jakościowe, powinien przedstawić kryteria analizy zebranych danych oraz w aneksie przynajmniej kilka przykładowych transkrypcji nagrań, kilka przykładów prac pisemnych lub wypełnionych ankiet otwartych (konieczne jest wtedy zapewnienie anonimowości uczestników badania). W podsumowaniu badania należy znów odnieść się do podjętego problemu badawczego, a następnie odpowiedzieć na pytania szczegółowe i pytanie główne. Można także wspomnieć o problemach, które pojawiły się w trakcie przeprowadzania badania, a także przedstawić propozycje dalszych badań w zakresie tego samego problemu lub problemów pokrewnych.
Ostatnim elementem tekstu pracy jest konkluzja, która nawiązuje do celów pracy, eksponując jej efekty poznawcze z perspektywy wykonanej już pracy intelektualnej. Praca magisterska ma więc starannie zaplanowaną zamkniętą strukturę, ponieważ wszystkie jej części są ze sobą powiązane w określony sposób, a refleksja autora stopniowo obejmuje kolejne aspekty postawionego problemu i pytań badawczych.