Pisanie pracy dyplomowej – pomoc w pisaniu
Pisząc pracę dyplomową lub w późniejszym terminie – pracę na stopień naukowy – pracownik naukowy lub student w różnym stopniu angażuje się w działalność naukową. Nie każda praca powstająca w ramach uczelni wyższych jest automatycznie pracą naukową w ścisłym rozumieniu tego słowa. Nie oczekuje się powszechnie od prac licencjackich lub magisterskich, by były pracami ściśle naukowymi. Ich autorzy muszą jednak stosować się do pewnych reguł przyjmowanych w tego typu pracach. Reguły te bywają rozmaicie pojmowane, toteż ważne jest zrozumienie istoty poznania naukowego oraz pewnych podstawowych kwestii spornych, jakie dotyczą samej nauki. A jest to zagadnienie społeczne
Nauka jest bowiem terminem nie tylko niejednoznacznym, lecz także w pewnym sensie spornym. Niejednoznaczne jest rozumienie terminu, a sporna pozostaje demarkacja nauki od nie-nauki lub „pseudonauki”. Próba jednoznacznego zdefiniowania tego, co jest nauką, a co nią nie jest, budzi uzasadnione kontrowersje. Pewnego uproszczonego pojęcia o tym, co kryje się za terminem „nauka”, mogą dostarczyć poniższe wyjaśnienia.
Dlaczego warto coś wiedzieć o nauce?
Naukę definiuje się na różne sposoby, zależnie od tego, jaki aspekt tego pojęcia bierzemy pod uwagę oraz jakie mamy poglądy na istotę wiedzy naukowej. Najczęściej naukę ujmuje się poprzez jej wymiar dydaktyczny (proces nauczania i uczenia się), funkcjonalny (działalność badawcza), kulturowy (wytwory działalności badawczej, czyli systemy wiedzy) i instytucjonalny (ład organizacyjny nauki). Naukę wyróżnia metoda naukowa i specyficzny język danej dyscypliny.
Popularna w starszych opracowaniach definicja nauki jako społecznej działalności ludzi, zmierzającej do obiektywnego poznania rzeczywistości nie może być przyjmowana bezkrytycznie. Jest ona bowiem naznaczona przez wynikające z czasów rewolucji naukowej oraz Oświecenia przekonanie o szczególnej misji nauki jako wyrazicielki „obiektywnej” wiedzy o świecie. Nauce nadano w czasach nowożytnych, a szczególnie w epoce Oświecenia, rolę absolutnego rzecznika prawdy. Było to podyktowane próbą walki z „ciemnotą”, kojarzoną z reguły ze Średniowieczem lub pozostałościami Średniowiecza.
Nauka jako forma wiedzy
Co zatem decyduje o tym, że dany obszar ludzkiej wiedzy nazywamy nauką? Zapewne wymienilibyśmy wszyscy umowę (konwencję) społeczną, tradycję, czynniki instytucjonalne lub wręcz polityczne. Odgrywają one na pewno istotną rolę w procesie demarkacji nauki od pozostałych typów ludzkiej wiedzy. Nie są one jednak czynnikami determinującymi, przynajmniej w szerokim zakresie. O tym, co jest nauką, nie decydują bowiem w pierwszym kolejności czynniki pozamerytoryczne, lecz istota samej wiedzy i możliwość jej jednoznacznego przekazywania.
O wiedzy naukowej możemy mówić wtedy, gdy została ona pozyskana dzięki określonej, ale – jak wzmiankowano powyżej – historycznie zmiennej metodzie naukowej oraz jest komunikowana za pomocą języka danej dyscypliny naukowej. W skrócie więc możemy stwierdzić, że o nauce przesądzają metoda i język.
Czy nauka zajmuje się faktami?
Potoczne wyobrażenie o nauce, często powielane także w bardzo uproszczonych opracowaniach wprowadzających do metodologii, głosi, że nauka zajmuje się odkrywaniem faktów. Intuicja stojąca za takim przeświadczeniem jest uzasadniona, lecz częściowo i z pewnymi zastrzeżeniami. Fakty stanowią jedynie część wiedzy naukowej, a ich status w nauce nie jest wcale jednoznaczny. Fakty definiuje się na ogół jako wynik obserwacji lub eksperymentu, co oznacza, że badacz może w sposób bierny obserwować zjawiska lub czynnie ingerować w przebieg procesu obserwacyjnego.