Przygotowanie do podjęcia pracy nad rozprawą doktorską #2
Po wywodach opublikowanych w poprzednim wpisie: Przygotowanie do podjęcia pracy nad rozprawą doktorską – zastanówmy się teraz nad działaniami, które przygotują absolwenta wyższej uczelni do zrealizowania pracy nad rozprawą doktorską. Będzie to nawiązanie do wyszczególnionych wcześniej elementów samodzielności naukowej kandydata do stopnia naukowego doktora.
Pierwszy etap przygotowania ma charakter weryfikacyjny. Polega on na dwustronnym zapoznaniu się promotora z kandydatem oraz kandydata z trybem pracy i zakresem wymagań promotora. Najlepiej jest to zrealizować przez włączenie kandydata do pracy nad konkretnym zadaniem badawczym wykonywanym przez promotora osobiście lub przez zespół pracujący pod jego kierunkiem. Kandydat powinien w możliwie krótkim czasie przećwiczyć wszystkie etapy jakie przeszedł zespół doprowadzając rozwiązanie zadania do aktualnego stanu.
Tak więc powinien przeczytać zaleconą przez promotora literaturę związaną z wykonywanym zadaniem, wytworzyć sobie osobiste wyobrażenia o stanie badań poprzedzających podjęcie przez promotora zadania badawczego, nauczyć się posługiwania wybranymi do realizacji zadania metodami badawczymi oraz poznać stan zaawansowania badań.
W tym czasie promotor oraz jego współpracownicy powinni możliwie wiele rozmawiać z kandydatem przedstawiając mu swoje poglądy, w tym szczególnie wątpliwości i trudności, jakie napotykają podczas realizacji swoich fragmentów zadania. Powinni także skłaniać kandydata do szczerego ujawniania własnych poglądów zarówno o podjętym zadaniu, jak i o sposobie jego wykonywania. Kandydat powinien także przysłuchiwać się (a nawet brać udział) w dyskusjach zespołowych nad wykonywanymi zadaniami.
Z pedagogicznego punktu widzenia podstawowym czynnikiem kształtującym osobowość kandydata w tym okresie jest zasada naśladownictwa. Kandydat powinien przejąć wszystkie poglądy i umiejętności uznawane przez promotora i zespół za wartościowe, a przede wszystkim nawyki związane z jego pracą własną jak i pracą w zespole.
Oczywiście, przejmuje on również skłonności negatywne (jeśli takie występują w zespole). Najbardziej demoralizującym elementem oddziaływania promotora na podopiecznego w tym okresie jest rozbieżność między deklaracjami jakie głosi promotor o nauce i świecie, a ich praktyczną egzemplifikacją. Dla promotora, który rozumie ten aspekt działalności wychowawczej, podjęcie współpracy z kandydatem na pracownika naukowego jest czynnikiem skłaniającym go do samodoskonalenia.
Oznacza to, że promotor nie może publicznie demonstrować tych cech własnej osobowości, z którymi nie chciałby się spotkać u swojego doktoranta, a być może później wieloletniego współpracownika.
W tym okresie nie tylko kandydat obserwuje promotora i środowisko, ale także promotor ocenia, czy kandydat posiada te szczególne predyspozycje rokujące nadzieje na jego szybki i poważny rozwój naukowy. Ocena ta powinna być wyważona i obiektywna, a jej kryteria logicznie uzasadnialne i zrozumiałe dla ocenianego.
Ze względu na to, że przy doborze pracowników naukowych decydują często czynniki z punktu widzenia przydatności zawodowej drugorzędne, wnioski wynikające z oceny kandydata powinny być bezwzględnie wprowadzone w życie. Inaczej mówiąc, jeśli w ocenie promotora kandydat nie rokuje nadziei na efektywny rozwój profesjonalny, należy go możliwie szybko usunąć poza środowisko naukowe, stanowi on bowiem dla tego środowiska, a także dla promotora i jego współpracowników zagrożenie „karierą przez zasiedzenie”.
Po prostu po jakimś czasie promotor będzie zmuszony przez różne okoliczności do ułatwienia awansu (nie rozwoju) takiej nieprzydatnej jednostce.
Z przedstawionego wywodu widać, że zanim zostanie ustalone zadanie dysertacyjne, kandydat musi być poddany wnikliwej, a przy tym życzliwej ocenie, nie może być pozostawiony własnemu losowi i nie podlegać żadnej kontroli. Jeśli etap wprowadzający wykaże przydatność kandydata do pracy naukowej, powinny być mu powierzane konkretne zadania do samodzielnego wykonania.
Zadanie takie powinno charakteryzować się następującymi cechami:
- powinno stanowić wyodrębnioną z całości część posiadającą określony cel, formę i termin realizacji,
- powinno być możliwe do skontrolowania zarówno podczas realizacji, jak i po zakończeniu,
- powinno obejmować możliwie wiele elementów cyklu badawczego, aby kandydat mógł poznać zasadę sukcesji, jaka między kolejnymi elementami tego cyklu występuje,
- swoją treścią powinno wykraczać poza aktualny stan wiedzy i umiejętności kandydata, ale powinno być rozwiązywalne po opanowaniu określonego zakresu nowej wiedzy i nowych umiejętności.